08 mei 2019

SMART hospital als tool voor LEAN strategie

De LEAN aanpak van processen kwam enkele jaren geleden aanwaaien vanuit de industrie en is in de zorgsector niet vreemd meer. LEAN methodes geven de zorgverlener de gelegenheid maximaal in te zetten op de waarde toevoegende activiteiten. En dit komt de patiënt alleen maar ten goede. Typerend voor ziekenhuizen is dat de personeelskost bovenaan de operationele kosten prijkt. Een SMART HOSPITAL kan de tool zijn om een werkbaar dashboard te creëren dat helpt het onderscheid te maken tussen Customer Added Value, Business Added Value en Waste.

SMART hospital als tool voor LEAN strategie

SMART betekent interactie met de gebruikers, toepassen van digitale intelligentie om gedragspatronen te detecteren en het gebouw hierop te laten anticiperen.

Een SMART HOSPITAL maakt gebruik van sensoren die ingezet worden voor  het intelligent schakelen van verlichting, verwarming of koeling en het detecteren van de bezetting van ruimtes. Deze informatie kan ingezet worden om de zorgprocessen te analyseren en te optimaliseren. Evidence Based Design kan dan weer helpen nieuwe zorgafdelingen te ontwerpen.

Zo zorgt een slim gebouw samen met een slim proces voor slimme en efficiënte zorg met optimale focus op de patiënt.

Over de auteur

Bram is onze Expert Hospitals. Ingenium is de ideale kennispartner tijdens de volledige levenscyclus van uw ziekenhuis(netwerk). Van de eerste ideeënbrainstorm over het concrete ontwerp met opvolging van de uitvoering tot ondersteuning bij commissioning en onderhoud in de exploitatiefase. 
Contacteer hem voor meer informatie - Bram.Schietgat@ingenium.be