05 april 2022

Extra aandacht voor brandveiligheid in parkings met elektrische voertuigen

Het groeiend aantal elektrische voertuigen in België doet vragen rijzen over de brandveiligheid in parkings. De ‘Regel van Goed Vakmanschap – Brandveiligheid’ van vzw Fireforum anticipeert alvast op een nieuw KB en is een goede leidraad om preventieve maatregelen te nemen.

Extra aandacht voor brandveiligheid in parkings met elektrische voertuigen

Aangepast KB ‘basisnormen brand’ op komst

Fireforum vzw streeft naar een betere brandveiligheid, door het stimuleren van dialoog, het verspreiden van kennis en informatie en het promoten van kwaliteit en innovatie. De ledenlijst is lang en divers, met onder meer overheden, sectorfederaties als Agoria en Fedustria, brandweeractoren, verzekeraars en actoren uit de bouwwereld zoals WTCB, Bouwunie, NAV en ORI.

Op 1 juli 2022 zal een aanpassing van het KB van 7 juli 1994 ‘tot vaststelling van de basisnormen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de gebouwen moeten voldoen’ – kortweg KB ‘basisnormen brand’ – in voege gaan. Bepaalde brandweerzones gebrúiken al de voorschriften voor parkings uit de ontwerptekst van het K.B. als basis voor hun adviezen over nieuwe parkings. Bij het opstellen van de Regel van Goed Vakmanschap – Brandveiligheid (RVG) beschouwde Fireforum vzw deze ontwerptekst dan ook als maatstaf voor nieuwe parkings.

In de RGV komt de brandveiligheid aan bod in verband met elektrische en plug-in hybride personenwagens en laadinfrastructuur in nieuwe en bestaande parkings voor normaal gebruik. De tekst spreekt enkel over bíjkomende maatregelen voor het parkeren en opladen van deze wagens. Men gaat immers uit van de veronderstelling dat de parking al voldoet aan de geldende regelgeving op het vlak van brand, elektriciteit (AREI) en milieu, en van de eisen van de brandweer die deel uitmaken van de vergunning.

Specifieke risico’s

Momenteel zijn er geen aanwijzingen dat de brandbelasting of het risico op het ontstaan van brand bij parkeren groter is bij elektrische of plug-in hybride voertuigen dan bij recente voertuigen met verbrandingsmotor. Toch is er bij de lithium-ion-batterijen die vandaag vooral worden gebruikt kans op een ‘thermal runaway’. Dit is een elektrochemische reactie in de batterij die naast toxische en brandbare gassen ook warmte produceert die kan leiden tot ontbranding. Het batterijmanagement van de wagen treedt hier preventief tegen op, maar is niet feilloos.

Het is dus nodig om preventieve maatregelen te nemen die 1. het ontstaan, de ontwikkeling en de voortplanting van brand voorkomen, 2. de veiligheid van de aanwezigen waarborgt en 3. de interventie van de brandweer vergemakkelijkt.

Maatregelen – detectie en RWA

De ontwerptekst van het nieuw KB bevat maatregelen voor de beheersing van de brand tijdens de fase van de brand van het voertuig in nieuwe gebouwen. De RGV bouwt hierop verder:

  • Voor nieuwe gebouwen worden ook maatregelen genomen in verband met ventilatie in de aanloopfase van de brand en na blussing van de brand, zoals ventilatie gestuurd door CO- en NO2-detectie.
  • Voor bestaande gebouwen worden eisen opgelegd in functie van de afmetingen van het parkeergebouw, zoals in overeenstemming zijn met de vergunningseisen, een ventilatiestudie laten opmaken, CO- en NO2-detectie en een RWA-installatie voorzien.

Maatregelen – uitbreiding AREI

Voor de elektrische veiligheid bij de laadinfrastructuur werd het AREI uitgebreid. Vier zaken springen daarbij in het oog:

  • Bij elke inrit van de parking moet een zichtbaar opgestelde en vlot bedienbare elektrische noodonderbreking worden voorzien.
  • Bij de centrale controle- en bedieningspost moet een centrale noodstop worden geplaatst die ook gekoppeld is aan de eerder vermelde CO- en NO2-detectie.
  • Om te vermijden dat de laadpalen worden aangereden, moet stootbeveiliging worden voorzien en/of moeten de laadpalen voldoende hoog worden opgesteld.
  • De uitbater van de parking moet om de 3 maanden een visuele verificatie doen van de laadpaalinfrastructuur.

Wat nu?

We kunnen in dit korte artikel uiteraard niet alle maatregelen en mogelijke situaties tot in detail toelichten. Het is goed om weten dat de RGV van vzw Fireforum en de aanpassing van het KB vanaf 01/07/2022 de nieuwe normen duidelijk kadert, en dat de maatregelen die moeten genomen worden, haalbaar zijn. Ingenium kan een risico-analyse uitvoeren om de huidige of toekomstige situatie juist in te schatten, en er daarna ook voor zorgen dat de normering volledig en correct wordt toegepast.

Meer info?

Meer weten over brandveiligheid in parkings wanneer er elektrische voertuigen worden geparkeerd en/of opgeladen? Neem contact op met onze expert via: pieter.sturbois@ingenium.be of T 050 40 45 30.

Ter info: In dit artikel lees je meer over de verplichte installatie van laadinfrastructuur voor elektrische wagens en met wat je daarbij rekening moet houden.