Walstroominstallatie DFDS Seaways Ghent

DFDS Seaways onderzocht de mogelijkheid om walstroomvoorzieningen op zijn flower-class schepen en op de terminals in Gent, Immingham en Göteburg. Ingenium trad daarbij op als technisch coördinator voor de implementatie van walstroom op de terminal aan het Mercatordok in de Gentse haven. Volvo Logistics en de Haven Gent participeerden in het project.

Het project wordt beëindigd omdat na tendering bleek dat het met de geldende economische randvoorwaarden financieel niet haalbaar was om deze walstroomvoorzieningen te realiseren.

Dankzij een aansluiting op walstroom zouden de aangemeerde zeeschepen hun motoren niet meer moeten laten draaien om over elektriciteit te beschikken. Walstroom maakt het gebruik van een dieselgenerator dus overbodig. Walstroom is dan ook een manier om de impact van zeeschepen op het milieu terug te dringen: minder schadelijke uitstoot is beter voor de luchtkwaliteit, energie wordt efficiënter gebruikt en geluidshinder van motoren kan worden voorkomen.

Voor het realiseren van de walstroomvoorziening aan de Multimodale Terminal aan het Mercatordak, die wordt uitgebaat door het Deense scheepvaartbedrijf DFDS Seaways, werd het volledig technisch concept uitgewerkt. Op basis van dit technisch concept werd een prijsvraag georganiseerd. Dit technisch concept bevatte: alle voorzieningen om elektriciteit tot aan de kaai te brengen, de aanpassing van de ro/ro-schepen om ze op walstroom te kunnen aansluiten, werken aan de terminal.
Ingenium zou optreden als technisch coördinator voor het realiseren van walstroom op de terminal in Gent.Tegelijkertijd met Gent zou DFDS ook starten met een walstroomproject in de havens van het Zweedse Göteborg, het Britse Immingham en op de drie vrachtschepen die tussen deze twee havens varen.