Digitalisering telefooncentrale Stad Brugge

In het jaar 2000 besliste de stad Brugge om zijn 20 telefooncentrales te digitaliseren en op een glasvezelnetwerk te plaatsen om de interne communicatiekosten te drukken.

Ingenium die eertijds een informaticaplan had opgemaakt en een glasvezelnetwerk had voorgesteld, werd gekozen om ook de studie en begeleiding van het telefonienetwerk te vervullen.
In 3 fasen werden 20 grote en middelgrote telefooncentrales vervangen en in een netwerk geplaatst. Dit netwerk strekt zich uit over stad Brugge en zijn deelgemeenten. In de deelgemeenten werden de telefooncentrales virtueel in 2 centrales verdeeld : één voor de Lokale Politie en één voor de administratieve diensten en/of bibliotheek.

De analoge verbindingen via hulplijnen werden vervangen door een glasvezelnetwerk. Niet enkel de capaciteit tussen de centrales voor intern telefoonverkeer werd sterk uitgebreid, maar ook de redundantie. Elke centrale is aangesloten op het telecomnetwerk met een 2M-verbinding naar het mobiel netwerk via VPN.
Onder de operatorposten bevinden zich 2 operatorposten voor blinden, voorzien van een aangepast toetsenbord met brailleregel.

De brandweerkazerne werd voorzien van een DECT-systeem om nog kortere interventietijden te bereiken. Bovendien werden ook alle oproepen gelogd via een voicelogger. Alle gebruikers beschikken over een centraal geupdate telefoonregister die via het telefoontoestel geraadpleegd kan worden.