De populariteit van elektrische voertuigen is het voorbije jaar flink gestegen. De laadinfrastructuur moet deze evolutie dringend bijbenen. Daarom legt de Vlaamse overheid minimumnormen op bij nieuwbouwprojecten en ingrijpende renovaties. Ook bestaande gebouwen moeten tegen 2025 laadpunten hebben. Waarmee moet je rekening houden bij de installatie nu, en om klaar te zijn voor strengere normen in de toekomst?
De nieuwe Vlaamse wetgeving is een omzetting van Europese richtlijnen over de verplichting om laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te voorzien. Ze is van toepassing op 3 situaties:
Als niet voldaan wordt aan deze wetgeving, kan het Vlaams Energieagentschap (VEA) boetes opleggen die oplopen tot 2.000 euro per laadpunt.
Naast de verplichting om laadpunten te plaatsen, is er dus ook de uitgebreidere verplichting om nu al de installatie van (bijkomende) laadpalen in de toekomst mogelijk te maken. Je voorziet daarvoor best meteen de nodige ruimte en de juiste infrastructuur.
Deze aanbevelingen zijn volgens ons een minimum om niet enkel aan de huidige nieuwe wetgeving te voldoen, maar ook om op een vlotte en efficiënte manier nu en in de toekomst de nodige laadinfrastructuur te installeren en/of uit te breiden.
Met duurzaamheid in ons DNA geven we uiteraard ook zélf het goede voorbeeld. Op de parking van ons kantoor in Brugge kunnen bezoekers en medewerkers al sinds najaar 2020 hun wagen elektrisch bijtanken aan onze laadpalen die gevoed worden met groene stroom. Binnenkort zal dit ook voorzien worden op de parking in ons kantoor te Gent. Benieuwd naar onze ervaringen?
Welke impact heeft de laadpalenverplichting op joúw gebouwen en welke lessen trekken we uit onze eigen laadinfrastructuur? Neem contact op met Emmanuel Vierstraete voor meer info en advies: 050 40 45 30 of emmanuel.vierstraete@ingenium.be