2XL HOOGBOUW

2XL bouwt een tweede hoogbouwmagazijn en wij mogen terug het ontwerp doen van de technieken, een blijvende terugkerende tevreden klant!

OPDRACHTGEVER
ECS 2XL - HQ Zeebrugge

LOCATIE
Zeebrugge

OPPERVLAKTE
25000 m²


PERIODE STUDIE
01/2021 - 05/2022

PERIODE UITVOERING
08/2021 - 12/2022

Diensten
No items found.
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW

2XL HOOGBOUW

Ook na de overname van 2XL door ECS blijft European Containers verder uitbreiden in Zeebrugge. Momenteel verrijst langs de Lancelot Blondeellaan een volautomatisch hoogbouwmagazijn met spoorinfrastructuur dat volledig fossielvrij zal werken.

2XL bouwde eerder al een hoogbouwmagazijn langs de N31 – Baron De Maerelaan, aan de overzijde van de spoorbundel die tussen de oude en de nieuwe site ligt. Het nieuw magazijn is even hoog als het bestaande – 40,6 meter – maar met een oppervlakte van 14.250 m2 en 76.000 palletplaatsen dubbel zo groot. Aanpalend is er een laagbouwmagazijn dat laad- en losfaciliteiten en een pickingzone omvat en verder wordt uitgebreid. Het laad- en losspoor voor treinen wordt verlengd zodat het volume behandelde spoorvracht kan worden vervijfvoudigd. Het oude kantoor op de site wordt afgebroken en heropgebouwd.

GASLOOS
Uitzonderlijk voor dit soort industriële projecten is dat de bestaande gasaansluiting werd verwijderd en de site dus volledig gasloos zal opereren. Het kantoor zal volledig elektrisch – met een lucht/lucht warmtepomp – worden verwarmd en omwille van de doorgedreven isolatie van de bouwschil vooral ook gekoeld.

Het magazijn zelf wordt niet verwarmd of gekoeld. De wanden en het dak zijn heel goed geïsoleerd, en door de basistemperatuur van de binnengebrachte producten blijft de ruimte altijd vorstvrij. Omdat er geen enkele persoon in het hoogbouwmagazijn werkt, is er ook geen minimumtemperatuur in functie van voldoende werkcomfort vereist.

SNEL INGRIJPEN BIJ BRAND
Nog opvallend in dit project is het feit dat in de lagere gebouwen 10.000 sprinklers zijn voorzien en in het hoogbouwmagazijn 20.000 sprinklers met hoog debiet en quick respons (ESFR) die aan het dak en aan 3 lagen opslagrekken zijn bevestigd. Indien er brand zou ontstaan, wordt die dus snel gedetecteerd en lokaal met veel water geblust zodat de brand snel wordt gedoofd.

OFF GRID BIJ STROOMPANNES
Om de continuïteit van de bedrijfsvoering te kunnen verzekeren, is er een comfortgenerator geplaatst. Indien zich op het openbaar elektriciteitsnet een panne zou voordoen, kan op die manier de volledige ECS-site aan de Lancelot Blondeellaan ‘off grid’ blijven verder werken.

TECHNISCHE ONDERSTEUNING EN CONCEPTBEPALING
Tot slot is Ingenium steeds een aanspreekpunt voor bijkomende technische ondersteuning. In 2024 is er in opdracht van ECS een visienota laadinfrastructuur voor zwaar vervoer geschreven. Hierbij is het potentieel per site bestudeerd, maar ook de verschillende valkuilen die gepaard gaan met de installatie van laadinfrastructuur. Hierbij is een capaciteitsstudie uitgevoerd die de belasting van het elektriciteitsnet op de verschillende sites weerspiegelde. Op basis van het beschikbaar vermogen zijn de voorkeurssite voor laadinfra van personenvoertuigen en vrachtwagens naar voor geschoven, alsook advies gegeven welke laadinfra het meest geschikt is voor ECS.

     

2XL HOOGBOUW

2XL HOOGBOUW

2XL bouwt een tweede hoogbouwmagazijn en wij mogen terug het ontwerp doen van de technieken, een blijvende terugkerende tevreden klant!

OPDRACHTGEVER
ECS 2XL - HQ Zeebrugge

LOCATIE
Zeebrugge

OPPERVLAKTE
25000 m²


PERIODE STUDIE
01/2021 - 05/2022

PERIODE UITVOERING
08/2021 - 12/2022

Diensten
No items found.
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW

2XL HOOGBOUW

Ook na de overname van 2XL door ECS blijft European Containers verder uitbreiden in Zeebrugge. Momenteel verrijst langs de Lancelot Blondeellaan een volautomatisch hoogbouwmagazijn met spoorinfrastructuur dat volledig fossielvrij zal werken.

2XL bouwde eerder al een hoogbouwmagazijn langs de N31 – Baron De Maerelaan, aan de overzijde van de spoorbundel die tussen de oude en de nieuwe site ligt. Het nieuw magazijn is even hoog als het bestaande – 40,6 meter – maar met een oppervlakte van 14.250 m2 en 76.000 palletplaatsen dubbel zo groot. Aanpalend is er een laagbouwmagazijn dat laad- en losfaciliteiten en een pickingzone omvat en verder wordt uitgebreid. Het laad- en losspoor voor treinen wordt verlengd zodat het volume behandelde spoorvracht kan worden vervijfvoudigd. Het oude kantoor op de site wordt afgebroken en heropgebouwd.

GASLOOS
Uitzonderlijk voor dit soort industriële projecten is dat de bestaande gasaansluiting werd verwijderd en de site dus volledig gasloos zal opereren. Het kantoor zal volledig elektrisch – met een lucht/lucht warmtepomp – worden verwarmd en omwille van de doorgedreven isolatie van de bouwschil vooral ook gekoeld.

Het magazijn zelf wordt niet verwarmd of gekoeld. De wanden en het dak zijn heel goed geïsoleerd, en door de basistemperatuur van de binnengebrachte producten blijft de ruimte altijd vorstvrij. Omdat er geen enkele persoon in het hoogbouwmagazijn werkt, is er ook geen minimumtemperatuur in functie van voldoende werkcomfort vereist.

SNEL INGRIJPEN BIJ BRAND
Nog opvallend in dit project is het feit dat in de lagere gebouwen 10.000 sprinklers zijn voorzien en in het hoogbouwmagazijn 20.000 sprinklers met hoog debiet en quick respons (ESFR) die aan het dak en aan 3 lagen opslagrekken zijn bevestigd. Indien er brand zou ontstaan, wordt die dus snel gedetecteerd en lokaal met veel water geblust zodat de brand snel wordt gedoofd.

OFF GRID BIJ STROOMPANNES
Om de continuïteit van de bedrijfsvoering te kunnen verzekeren, is er een comfortgenerator geplaatst. Indien zich op het openbaar elektriciteitsnet een panne zou voordoen, kan op die manier de volledige ECS-site aan de Lancelot Blondeellaan ‘off grid’ blijven verder werken.

TECHNISCHE ONDERSTEUNING EN CONCEPTBEPALING
Tot slot is Ingenium steeds een aanspreekpunt voor bijkomende technische ondersteuning. In 2024 is er in opdracht van ECS een visienota laadinfrastructuur voor zwaar vervoer geschreven. Hierbij is het potentieel per site bestudeerd, maar ook de verschillende valkuilen die gepaard gaan met de installatie van laadinfrastructuur. Hierbij is een capaciteitsstudie uitgevoerd die de belasting van het elektriciteitsnet op de verschillende sites weerspiegelde. Op basis van het beschikbaar vermogen zijn de voorkeurssite voor laadinfra van personenvoertuigen en vrachtwagens naar voor geschoven, alsook advies gegeven welke laadinfra het meest geschikt is voor ECS.

     

2XL HOOGBOUW
Oops! Something went wrong while submitting the form.

2XL HOOGBOUW

2XL bouwt een tweede hoogbouwmagazijn en wij mogen terug het ontwerp doen van de technieken, een blijvende terugkerende tevreden klant!

OPDRACHTGEVER
ECS 2XL - HQ Zeebrugge

LOCATIE
Zeebrugge

OPPERVLAKTE
25000 m²


PERIODE STUDIE
01/2021 - 05/2022

PERIODE UITVOERING
08/2021 - 12/2022

Diensten
No items found.
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW
2XL HOOGBOUW

2XL HOOGBOUW

Ook na de overname van 2XL door ECS blijft European Containers verder uitbreiden in Zeebrugge. Momenteel verrijst langs de Lancelot Blondeellaan een volautomatisch hoogbouwmagazijn met spoorinfrastructuur dat volledig fossielvrij zal werken.

2XL bouwde eerder al een hoogbouwmagazijn langs de N31 – Baron De Maerelaan, aan de overzijde van de spoorbundel die tussen de oude en de nieuwe site ligt. Het nieuw magazijn is even hoog als het bestaande – 40,6 meter – maar met een oppervlakte van 14.250 m2 en 76.000 palletplaatsen dubbel zo groot. Aanpalend is er een laagbouwmagazijn dat laad- en losfaciliteiten en een pickingzone omvat en verder wordt uitgebreid. Het laad- en losspoor voor treinen wordt verlengd zodat het volume behandelde spoorvracht kan worden vervijfvoudigd. Het oude kantoor op de site wordt afgebroken en heropgebouwd.

GASLOOS
Uitzonderlijk voor dit soort industriële projecten is dat de bestaande gasaansluiting werd verwijderd en de site dus volledig gasloos zal opereren. Het kantoor zal volledig elektrisch – met een lucht/lucht warmtepomp – worden verwarmd en omwille van de doorgedreven isolatie van de bouwschil vooral ook gekoeld.

Het magazijn zelf wordt niet verwarmd of gekoeld. De wanden en het dak zijn heel goed geïsoleerd, en door de basistemperatuur van de binnengebrachte producten blijft de ruimte altijd vorstvrij. Omdat er geen enkele persoon in het hoogbouwmagazijn werkt, is er ook geen minimumtemperatuur in functie van voldoende werkcomfort vereist.

SNEL INGRIJPEN BIJ BRAND
Nog opvallend in dit project is het feit dat in de lagere gebouwen 10.000 sprinklers zijn voorzien en in het hoogbouwmagazijn 20.000 sprinklers met hoog debiet en quick respons (ESFR) die aan het dak en aan 3 lagen opslagrekken zijn bevestigd. Indien er brand zou ontstaan, wordt die dus snel gedetecteerd en lokaal met veel water geblust zodat de brand snel wordt gedoofd.

OFF GRID BIJ STROOMPANNES
Om de continuïteit van de bedrijfsvoering te kunnen verzekeren, is er een comfortgenerator geplaatst. Indien zich op het openbaar elektriciteitsnet een panne zou voordoen, kan op die manier de volledige ECS-site aan de Lancelot Blondeellaan ‘off grid’ blijven verder werken.

TECHNISCHE ONDERSTEUNING EN CONCEPTBEPALING
Tot slot is Ingenium steeds een aanspreekpunt voor bijkomende technische ondersteuning. In 2024 is er in opdracht van ECS een visienota laadinfrastructuur voor zwaar vervoer geschreven. Hierbij is het potentieel per site bestudeerd, maar ook de verschillende valkuilen die gepaard gaan met de installatie van laadinfrastructuur. Hierbij is een capaciteitsstudie uitgevoerd die de belasting van het elektriciteitsnet op de verschillende sites weerspiegelde. Op basis van het beschikbaar vermogen zijn de voorkeurssite voor laadinfra van personenvoertuigen en vrachtwagens naar voor geschoven, alsook advies gegeven welke laadinfra het meest geschikt is voor ECS.

     

2XL HOOGBOUW

Gerelateerde projecten

MOWI Brugge Energieaudit

MOWI Brugge Energieaudit
In de kijker

AGP Zwijnaarde - Energieplan 2024 - 2028

AGP Zwijnaarde - Energieplan 2024 - 2028
In de kijker

IVAGO valorisatie restwarmte en haalbaarheidsonderzoek warmte- en stoomnet

IVAGO valorisatie restwarmte en haalbaarheidsonderzoek warmte- en stoomnet
In de kijker

Royal FrieslandCampina laadinfrastructuur

Royal FrieslandCampina laadinfrastructuur
In de kijker

Soudal energieplan

Soudal energieplan
In de kijker

ZEEBRUGGE GREEN LOGISTICS

ZEEBRUGGE GREEN LOGISTICS
In de kijker

DEMATRA HOOGBOUWMAGAZIJN

DEMATRA HOOGBOUWMAGAZIJN
In de kijker

afvalverbrandingscentrale UVE Virginal

afvalverbrandingscentrale UVE Virginal
In de kijker

La Lorraine Erpe Mere energiestudie fase 3

La Lorraine Erpe Mere energiestudie fase 3
In de kijker

Scheepswerf EDR Antwerpen

Scheepswerf EDR Antwerpen
In de kijker

FrieslandCampina Energiestudie PET-lijn 2

FrieslandCampina Energiestudie PET-lijn 2
In de kijker

Fides Petfood - Energiestudie

Fides Petfood - Energiestudie
In de kijker

Ook gebeten door
slimme technologie?

Kom bij ons grenzen verleggen en maak mee het verschil in onze toonaangevende projecten.